Клуби звітують про доходи в кінці сезону, коли отримують гроші за участь в чемпіонаті країни, кубках та єврокубках. Журнал Forbes веде список найдорожчих футбольних клубів з 2007 року. Найсвіжіший рейтинг опублікований в кінці минулого сезону, 12 червня 2018 року.
Основні доходи клубів – це призові за участь в турнірах, заробітки на домашніх матчах, контракти з компаніями на поставку екіпіровки, реклама на футболках і продаж телеправ.
Forbes підрахував доходи клубів за сезон 2016/17, грунтуючись на рейтингах Deloitte і звітах The Swiss Ramble. Ми ж додамо досягнення і контракти клубів в сезоні 2017/18 і подивимося, як йдуть фінансові справи у топових команд на початку 2019 року.
1. «Манчестер Юнайтед» – 4,123 млрд доларів
«Манчестер Юнайтед» в сезоні 2017/18 посів друге місце в АПЛ, дійшов до фіналу Кубка Англії і до 1/8 фіналу Ліги чемпіонів. Середня відвідуваність домашніх матчів – 74 тисячі глядачів.
«Манчестер Юнайтед» два роки поспіль залишається найдорожчим клубом світу, його вартість – 4,1 млрд, що більше минулорічного показника на 0,4 млрд. У МЮ найбільша прибуток за сезон 2016/17 – 737 млн доларів, що майже на 50 % більше, ніж у будь-якій іншій команди з топа.
Велика частина доходів «Юнайтед» надходить від контрактів з компаніями. Adidas поставляє клубу екіпіровку, а General Motors платить за логотип Chevrolet на футболці.
2. «Реал» (Мадрид) – 4,088 млрд
«Реал» в сезоні 2017/18 виграв Лігу чемпіонів і клубний чемпіонат світу. Стадіон у Мадриді вміщує 85 тисяч чоловік, середня відвідуваність за сезон – 67 тисяч. Екіпіровку «Реалу» поставляє Adidas, на футболках логотип Fly Emirates.
3. «Барселона» – 4,064 млрд
«Барселона» виграла чемпіонат і Кубок Іспанії сезону 2017/18, дійшла до чвертьфіналу Ліги чемпіонів. У каталонців найбільший стадіон в Європі – на 99 354 глядача, середня відвідуваність – 67 тисяч. Екіпіровку поставляє Nike, на футболках логотип Rakuten.
«Барселона» планує відремонтувати свій стадіон в найближчі чотири роки, а тому на домашніх матчах почне збирати більше грошей. Можливо, це допоможе обійти МЮ в даному рейтингу. Також багато що залежатиме від успішності виступів в Лізі чемпіонів.
4. «Баварія» (Мюнхен) – 3,063 млрд
«Баварія» виграла Бундеслігу і дійшла до півфіналу Ліги чемпіонів. На домашні матчі мюнхенців приходить 75 000 фанатів. Екіпіровкою займається Adidas, за логотип на футболці платить компанія Telekom.
5. «Манчестер Сіті» – 2,474 млрд
«Сіті» виграв АПЛ і Кубок ліги, дійшов до 1/4 фіналу ЛЧ. Домашні ігри в середньому відвідують 45 тисяч фанатів, що становить всього 11% доходів «Сіті». Основний дохід клуб отримує за продаж телеправ і за контракти зі спонсорами. «Городянам» поставляє екіпіровку Puma, а на футболці красується логотип Etihad Airways.
6. «Арсенал» (Лондон) – 2,474 млрд
«Арсенал» в сезоні 2017/18 зайняв в АПЛ шосте місце, не грав в Лізі чемпіонів, але дійшов до півфіналу Ліги Європи. Команду одягає Adidas, на футболці лого Fly Emirates.
7. «Челсі» – 2,062 млрд
«Челсі» закінчив п’ятим в АПЛ і вилетів з Ліги чемпіонів на стадії 1/16 фіналу, але продовжує заробляти завдяки контрактам з Nike і Yokohama Rubber, а також гарного прибутку з домашніх матчів.
8. «Ліверпуль» – 1,944 млрд
«Ліверпуль» в сезоні 2017/18 посів четверте місце в АПЛ і дійшов до фіналу Ліги чемпіонів. Команду одягає New Balance, на футболці лого корпорації Standard Chartered.
9. «Ювентус» – 1,472 млрд
«Ювентус» виграв Серію А і дійшов до чвертьфіналу Ліги чемпіонів. Проте доходи знизилися через зарплату Кріштіану. Роналду отримує більше всіх в команді – 35 млн доларів на рік. При цьому інші гравці основного складу отримують від 4 до 8 млн. Команду одягає Adidas, на футболці логотип марки Jeep компанії Fiat.
10. «Тоттенхем» – 1,237 млрд
53% доходу в сезоні 2017/18 «шпори» отримали від продажу прав на телетрансляції. Також підскочила прибуток з домашніх матчів після зміни стадіону. До кінця сезону 2016/17 «Тоттенхем» грав на «Уайт Харт Лейн», який вміщував 36 тисяч глядачів. Після переїзду на «Уемблі», який вміщує 90 тисяч, на ігри в середньому ходить 70 тисяч фанатів.
Переїзд на «Уемблі» був вимушеним. У 2016 році «Тоттенхем» почав будувати новий стадіон прямо поруч зі старим. Його первісна вартість будівництва оцінювалася в 530 млн доларів, в 2018 році вона зросла в два рази. Тренер Маурісіо Почеттіно заявив в кінці року, що стадіон обійдеться в 1,3 млрд доларів.
У квітні 2019 року «Тоттенхем» провів перший матч на новому стадіоні. Екіпіровку команді поставляє Nike, на футболці лого страхової компанії AIA.
Середня прибутковість клубів від домашніх матчів в перерахунку на одного вболівальника
Згідно зі звітом УЄФА, «Арсенал» заробляє на домашніх матчах більше всіх в світі. В середньому на кожного вболівальника клуб заробляє по 97 доларів за кожен матч сезону.
Середній заробіток з одного вболівальника за матч, $
- 1 Манчестер Юнайтед 70
- 2 Реал Мадрид 73
- 3 Барселона 68
- 4 Баварія Мюнхен 72
- 5 Манчестер Сіті 53,5
- 6 Арсенал 97
- 7 Челсі 90
- 8 Ліверпуль 73
- 9 Ювентус 44
- 10 Тоттенхем 43
Скільки клуби заробляють в чемпіонаті країни
Тільки продаж прав на трансляції приносить п’ятьом кращим європейським лігам 8,2 млрд доларів щорічно. Відразу шість англійських команд входять в топ-10 завдяки тому, що в АПЛ платять за телеправа більше, ніж в інших лігах.
Канали Sky Sports і BT Sport заплатили майже 6 млрд доларів за показ 160 матчів АПЛ в 2019 році.
Яка частина грошей доходить до клубів? Прем’єр-ліга виплатила за минулий сезон 3,1 млрд доларів 20 клубам АПЛ. Три платежу фіксовані: рівна компенсація всім клубам (45,6 млн), дохід від продажу телеправ за кордон (53,4 млн) і централізовані виплати (6,3 млн). Ще два платежу різні для кожного клубу. Merit payment – виплати за зайняте місце, а Facility fees – за показ домашніх матчів на британському телебаченні.
«Манчестер Юнайтед» зайняв друге місце в АПЛ і отримав 195 млн доларів, «Манчестер Сіті» став чемпіоном, але отримав на 3 млн менше Facility fees, тому що в Англії в прямому ефірі показали на два домашні матчі МЮ більше.
Виплати командам АПЛ за сезон 2017/18
«Манчестер Юнайтед», «Манчестер Сіті», «Тоттенхем», «Ліверпуль», «Челсі» і «Арсенал» отримали більше всіх в АПЛ:

У Серії А кожному учаснику гарантовано виплачують 18,2 млн доларів, решта виплати залежать від продажу телеправ, популярності клубу в Італії, а також історичних досягнень команди. «Ювентус» став чемпіоном країни і заробив 138 млн доларів.
У сезоні 2017/18 Ла Ліги «Барселона» стала чемпіоном і отримала 169 млн доларів, «Реал» посів третє місце і отримав 130 млн. Кожен клуб за участь в чемпіонаті Іспанії отримав 56 млн доларів. У Бундеслізі з сезону 2017/18 команди ділять між собою 924 млн в рік, а з урахуванням продажів прав на трансляції за кордон – більше 1 млрд доларів. «Баварія» стала чемпіоном країни і отримала 110 млн.
Скільки клуби заробляють в єврокубках
Ліга чемпіонів – найприбутковіший спортивний турнір в світі, який значно прокачує вартість клубів. «Ліверпуль» коштує 1,94 млрд, причому 30% цієї суми – доходи від участі команди в ЛЧ 2017/18 і 2018/19. Більш того – за участь в Лізі чемпіонів з кожним роком платять тільки більше, а загальні виплати учасникам турніру збільшилися з 2014 року більш ніж в два рази.
Виплати за участь в ЛЧ, млрд доларів
- 2018/19 2,2
- 2017/18 1,56
- 2016/17 1,56
- 2015/16 1,48
- 2014/15 1,17
- 2013/14 1,06
- 2012/13 1,06
Виплати топ-клубам за Єврокубки 2017/18
Дев’ять команд з топ-10 грали в Лізі чемпіонів. Тільки «Арсенал» грав в Лізі Європи і дійшов до півфіналу. «Арсенал» заробив всього на 2,9 млн менше, ніж МЮ, який вилетів з Ліги чемпіонів в 1/8 фіналу. Топ-команди поділили між собою більшу частину призових за ЛЧ. Серед восьми чвертьфіналістів тільки «Севілья» та «Рома» були не з топ-10 найдорожчих клубів.
Команда | Стадия турнира | Общая сумма призовых, млн долларов | |
1 | Манчестер Юнайтед | ⅛ | 45,3 |
2 | Реал Мадрид | Победитель | 99,7 |
3 | Барселона | ¼ | 64,6 |
4 | Бавария Мюнхен | ½ | 79,2 |
5 | Манчестер Сити | ¼ | 71,8 |
6 | Арсенал | Лига Европы, ½ | 42,4 |
7 | Челси | ⅛ | 73,2 |
8 | Ливерпуль | Финалист | 91,4 |
9 | Ювентус | ¼ | 90 |
10 | Тоттенхэм | ⅛ | 69 |
Виплати за ЛЧ 2018/19 складуть 2,2 млрд доларів
Початкові виплати: 505 млн розподілять між 32 клубами (по 15,7 млн). Фіксовані виплати складуть 659 млн. Сюди входять бонуси за кожну перемогу на груповому етапі (3 млн) і за нічию (1 млн). Невикористані кошти (1 млн з кожної нічиєї) підсумовуються і перерозподіляються серед учасників групового етапу пропорційно кількості перемог.
Між учасниками раунду плей-офф ЛЧ 2018/19 розподілять 33,8 млн доларів. Кожен вилетів клуб отримає 5,6 млн. За вихід в 1/8 фіналу клуб отримує 10,7 млн, в 1/4 фіналу – 11,8 млн, 1/2 фіналу – 13,5 млн, фіналісти отримують по 16, 9 млн. Переможець отримує додатково 4,5 млн доларів. Учасники матчу за Суперкубок УЄФА отримають ще по 3,95 млн, а переможець – додатково 1,1 млн.
У поточному сезоні Ліги чемпіонів не для всіх топів все райдужно – «Реал» і «Баварія» вилетіли з турніру в 1/8 фіналу. «Манчестер Юнайтед», «Тоттенхем», «Ювентус», «Манчестер Сіті», «Барселона» і «Ліверпуль» зіграють в 1/4 фіналу. «Арсенал» і «Челсі» виступають в Лізі Європи.
Скільки клуби заробляють на контрактах за екіпіровку
Контракти на поставку футболок і екіпіровки дуже вигідні для виробників спортивного одягу. Вони не просто платять за невеликий логотип в кутку футболки, вони інвестують в розвиток свого бренду. Колишній гендиректор Adidas Герберт Хайнер прогнозував, що компанія заробить 1,9 млрд доларів за 10 років на 970-мільйонної угоді з «Манчестер Юнайтед». Навіть найбільші футбольні клуби – лише невеликий бізнес в порівнянні з гігантами Adidas і Nike.
Nike за три місяці (березень, квітень і травень 2017 року) заробила 7 млрд доларів – більше, ніж «Челсі» за всю свою 112-річну історію.
За можливість поставляти топовим клубам екіпіровку конкурують в основному Adidas і Nike. Компанії готові платити десятки мільйонів доларів за таку можливість.
Adidas переманив «Манчестер Юнайтед» у Nike, підписавши в 2015 році рекордний 10-річний контракт на 97 млн доларів щорічно. «Манчестер Сіті» після закінчення контракту з Nike, за яким він отримував 19 млн доларів на рік, підписав 10-річний контракт з Puma на 84 млн доларів на рік.
Лондонський «Арсенал» після завершення контракту з Puma (43,9 млн доларів) в 2019 році підписав угоду з Adidas і буде отримувати майже 77,9 млн на рік. «Челсі» співпрацював з Adidas, але підписав угоду з Nike на 77,9 млн, подвоївши надходження від виробника екіпіровки. Контракт з New Balance у «Ліверпуля» закінчується в кінці сезону 2019/20, але клуб вже розглядає нові пропозиції та хоче перебити рекорд МЮ в 97 млн.
Контракт «Ювентуса» з Adidas діяв до 2022 року, але в 2019 році його продовжили на п’ять років і підвищили виплати з 26 до 58 млн доларів на рік. Adidas погодився збільшити виплати більш ніж удвічі після приходу в «Ювентус» Кріштіану Роналду.
«Реал» підписав новий десятирічний контракт з Adidas на 168 млн доларів на рік. Але контракт почне діяти тільки з наступного року.
Хто постачає футболки клубам з топ-10
На постачання екіпіровки в 2019 році більше всіх заробляє «Барселона», слідом йде МЮ і «Сіті». Хоча всього через рік на перше місце може вийти «Реал».
Команда | Бренд | Сумма контракта, млн долларов в год | Срок контракта | |
1 | Манчестер Юнайтед | Adidas | 97 | 2015–2025 |
2 | Реал Мадрид | Adidas | 44,1 (168 с 2020 года) | 2012–2020 |
3 | Барселона | Nike | 129 | 2018–2028 |
4 | Бавария Мюнхен | Adidas | 55 | 2015–2030 |
5 | Манчестер Сити | Puma | 84 | 2019–2029 |
6 | Арсенал | Adidas | 77,9 | 2019–2024 |
7 | Челси | Nike | 77,9 | 2017–2032 |
8 | Ливерпуль | New Balance | 58,4 | 2018–2020 |
9 | Ювентус | Adidas | 58 | 2019–2027 |
10 | Тоттенхэм | Nike | 38,9 | 2018–2033 |
Скільки клуби заробляють з реклами на футболках
Найбільш помітний контракт клубу для вболівальника – реклама на передній частині футболки. Найдорожчий контракт у МЮ, клуб отримує 111 млн доларів на рік за напис і логотип Chevrolet. Fly Emirates рекламується у «Реала» і «Арсеналу». «Ювентус» продовжив контракт з Fiat в 2014 році, і це була найгірша угода серед топ-клубів – всього 22,75 млн доларів за сезон.